onsdag 13 augusti 2014

fiskerapport 3 sommargädda havet


Min far köpte sig en båt i sommar men en del hästkrafter på så vi bestämde oss för att åka ut och fiska för första gången i den. Det var från början menat att vi skulle åkt ut och pilkat lite torsk men vinden va för stark på utsidan av Torhamns udde. Så det blev ett klassiskt gäddfiske fast långt ut i skärgården så vattnet skulle vara lite svalare. I båten va det jag, min far och min mellersta bror som knappt fiskat i hela sitt liv. han fick sitt första spö förra julen och har använt det lite sedan dess. Vi använde oss av olika sorters fiskesätt alla tre och jag ska berätta för er hur det gick.


Min far använde en djupgående savgegear som ni ser här på bilden, mycket rörelse på den och en skarp grön färg en av mina favoriter när jag spinnfiskar djupt. På 3 timmar fick min far endast denna gädda men han fiskade inte hela tiden utan fixade så båten hamnade där jag och min bror ville. Vi fiskade inte så nära öarna i skärgården utan låg en bra bit ifrån dem, så det va alltså rätt öppet där vi fiskade, en annan viktig detalj att nämna är att det va otroligt stenigt där vi va, nästan enbart stenbotten.


Till att börja med vill jag be om ursäkt för kvalitén på bilden men jag höll på att snubbla över mitt eget spö i samma sekund jag tog bilden på  min brors fjärde gädda och detta va den största på ca 4 kilo.Han använde 2 drag på dessa 3 timmar någon atom flash kopia från Ullared i väldigt skarp orange färg och ett blått Utö skeddrag. Detta gav mest utdelning på hela kvällen. själv använde jag swimbaits från savagegear som gick ytligt i alla färger regnbågen har att ge och jag jiggade en del med 4 tums jiggar men fick jag någon fisk....nej! Det blev inte så denna kvällen men jag va glad ändå. Så Fråga nummer 1 varför fick min bror mest fisk på sketna skeddrag? är det  hastigheten de vevas in i? Storleken? Rörelsemönstret? Vad tror du? fråga nummer 2 Varför röde de inte mina drag de går ju otroligt naturtroget och vackert?


Och till sist en tråkighet under fisket. Vi fick upp denna stackaren. Hela övre  käken va en enda stor svulst. Jag hade inte hjärta att sätta tillbaka denna gäddan utan den fick följa med hem. Jag ber verkligen om ursäkt om någon tar illa upp att denna gäddan inte släpptes tillbaka som de andra. Jag värnar väldigt mycket om fisken vi fångar och jag offrar gärna all utrustning jag har för att fisken inte kommer till skada. Men denna gädda tyckte jag synd om och den såg ut att lida. Den va slö och min bror trodde det va ett bottennapp, den gjorde inte ens ett försök att sprattla. Efter denna gäddan så sa jag till mig själv att läsa på mer om sjukdomar hos gäddorna och vad kan jag som liten människa göra för att hjälpa till att hindra detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar